streda 9. októbra 2013

A bashful little sister of Copenhagen

"Aarhus may be Denmark's second-largest city, but it feels more like a relaxed and friendly big town, a little bashful in the shadow of its more glamorous, attention-seeking big sister, Copenhagen."

Druhé najväčšie mesto Dánska je uvoľnené a priateľské a pritom sa trochu hanbí v tieni svojej veľkej sestri Kodane. Presne to boli informácie, ktoré mi pošepkal môj Lonely planet bedeker pred cestou do Aarhusu. A okrem toho som mala na pamäti nadšené dojmy mojich dvoch spolubývajúcich - keď sa jedna z nich vrátila domov z výletu do tohto mesta oznámila mi, že sme si vybrali nesprávne mestečko (uznávam, tiež mám niekedy ten pocit, keď sa v sobotu o tretej poobede prechádzam po centre a sledujem, ako zatvárajú obchody). A tak som sa so svojimi nadštandarndými očakávaniami vybrala do tejto malej sestry Kodane. A teraz cenná rada do života - ak neviete a nepoznáte, zapamätajte si túto životnú múdrosť - očakávania sú diablov vynález. Kto nič nečaká alebo nemá veľké očakávania, nemôže byť sklamaný. Preto aj moje veľké oči po návšteve Aarhusu posmutneli, lebo som čakala priveľa. Ale ja som dobrák od kosti, dala som mestu druhú šancu a poslušne hlásim: nádhera. Len netreba vedieť, do čoho idete. Všade treba ísť len s čistou mysľou a zvedavosťou. Každé nové mesto, ktoré sa chystáte navštíviť, má čo ponúknuť a v každom nájdete niečo, čo sa vám zapáči.


sweater Lindex | earrings ALDO | brooch jama.art (TU)
Jednou z hlavných turistických atrakcií Aarhusu bude ARoS Aarhus Kunstmuseum (jedno z najväčších v severnej Európe), ktoré pre vás skrýva 9 poschodí, na ktorých vám ponúka cestu z pekla až do neba. Do slova. Celé múzeum je inšpirované Danteho "Božskou komédiou". Vchod sa nachádza na 4. poschodí a sami si vyberetie, či zostúpite do pekla, kde vás čakajú čierne steny, pochmúrne umelecké kúsky a umenie, pri ktorom sa naozaj sami seba pýtate, prečo ste za to zaplatili, alebo budete postupovať smerom do neba, kde vás na samom vrchu čaká dúhová panoráma (Your Rainbow Panorama) - okružná cestička nad mestom, kde sa na svet pozeráte cez farebné sklá (ja som si cvakla pohľad na svet cez ružové sklíčka, ako inak). A ešte jedna zaujímavá postavička v múzeu - 5 metrov vysoká socha čupiaceho chlapca, spracovaná tak realisticky, že som bola ochotná uveriť, že je to malý obrík (TÁTO). 




Ďalšia atrakcia, ktorú môžete nájsť v Aarhuse, je Den Gamble By, kde sa v časti mesta prenesiete do časov minulých a pozriete si, ako to v rôznych kútoch Dánska vyzeralo v 18., 19. alebo 20. storočí - postavené sú domčeky a námestia z tej doby, do ktorých môžete vojsť a prezrieť si, ako si kedysi žili (my sme s mužom skonštatovali, že niektoré domčeky z 18. stročia v Dánsku pripomínajú domčeky z roku 2013 na slovenských dedinách), nájdete tu malé kníhkupectvo s pánom predavačom z dávnej histórie, dokonca aj kasa skôr pripomínala počítadlo, pekáreň s dánskymi lakocinkami. Môžete si aj pokecať s ľudmi v oblečení z doby z ktorej pochádzajú (a pravdepodobne aj zážitkami, ale viete, ja s mojimi štyrmi dánskymi vetami, ktoré ovládam, som na to jednoducho nemala čas) alebo ísť do malého múzea starých hračiek (tie sú moje obľúbené, staré hračky obdivujem kam prídem, tu dokonca púšťali starú kreslenú Šípkovú ruženku, tak som si aj po dvoch mesiacoch telku pozrela), či navštíviť dánske byty z rokov 70tych, kde naozaj žili ľudia - byty sú stále zariadené komplet celé (napr. s novinami z roku 1972) a v miestnostiach púšťajú malé videá, kde bývalí obyvatelia spomínajú na to, čo v tom čase v byte prežili a ako sa im žilo.







Čo sa mi na Aarhuse páčilo najviac (a v Herningu to nemáme, aj keď je to asi lepšie, pri miestnych cenách) boli parádne malé kaviarničky, obedo-vysedávarne a obchody ! Navštívila som úžasný veľký obchodný dom (OK, vidno, že na mňa život v malom mestečku začal vplývať :)
V Aarhuse majú aj pokojnú rieku (v podstate logické, keďže je to jeden z dôležitých prístavov), pri ktorej sa oplatí malá prechádzka alebo tu nájdete najvyššiu a najdlhšiu katedrálu v Dánsku.
Dánske mestá majú takú zvláštnu, magickú atmosféru (pozor, prehovoril odborník, ktorý navštívil až 5 rôznych dánskych miest) a už niekoľkokrát som počula na Dánsko definíciu - buď ho nenávidíte alebo si ho zamilujete. Môžete hádať, kam patrím ja. :)







LEPŠIE BALENIA ČOKOLÁDY NENÁJDETE :))


ČISTÉ ŠŤASTIE:


9 komentárov:

  1. krásne fotky! a veľmi sa mi páči ten tvoj kabátik <3


    http://andrea-magazine.blogspot.sk/

    OdpovedaťOdstrániť
  2. ten kabátik je super, drahá! ;)
    L.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. vau :) pekne spracovany clanok, ak budem v dansku (raz), tak do druheho naj mesta musim pozriet :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :) do Dánska treba. podľa mňa určite :)

      Odstrániť
  4. Supr článek :) Ty balení čokolády jsou bezkonkurenční :D Roubené domečky se mi taky hrozně líbí, moc pěkné místo :)
    TWF Kami*

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :) áno, tie čokolády ma úplne dostali ! :D

      Odstrániť

Ďakujem za každý komentár ♡ (len z tých negatívnych som smutná :D